Пн - Пт 9:00 - 19:00

Сб-Нд за попередньою домовленістю

(096) 561-66-08

Адреса: м Київ, вул. Глибочицька, 72, оф. 321.

(063) 733-19-16

Facebook

Instagram

linkedin

ADITUM ЮРИДИЧЕСКАЯ КОМПАНИЯ > ЩО РОБИТИ, КОЛИ ПОМЕР ЄДИНИЙ УЧАСНИК ТА ДИРЕКТОР ТОВ?

ЩО РОБИТИ, КОЛИ ПОМЕР ЄДИНИЙ УЧАСНИК ТА ДИРЕКТОР ТОВ?

 

помер директор та засновник товВ сьогоднішній статті розглянемо наш недавній кейс, з яким ми зіткнулись вперше за нашу багаторічну практику і зрозуміли, що він заслуговує на те, аби про нього розповіли. До нас звернувся клієнт, у якого помер батько. Батько був єдиним учасником ТОВ, також він був і його директором. При цьому, Товариство має найманих працівників, діючі договори, які підлягають виконанню та обов’язок щодо сплати податків, подачі звітності та реєстрації податкових накладних. В статуті на цей випадок не було жодних вказівок, підписанти в ЄДР відсутні. Під час вивчення питання, ми знайшли безліч статей, які на практиці виявились безнадійними. Тому, ми вирішили написати власну статтю і поділитись нашим практичним досвідом, як же діяти в даній ситуації.

 

ЩО КАЖЕ ЗАКОНОДАВСТВО?

 

Перш за все, варто сказати про неврегульованість даного питання. Так, згідно ч. 3 ст. 61 Закону України «Про нотаріат», якщо у складі спадщини є корпоративні права для управління ними, нотаріус, а в сільських населених пунктах – посадова особа органу місцевого самоврядування призначає управителя спадщини з числа спадкоємців або виконавців заповіту, а в разі їх відсутності – укладає договір на управління спадщиною з іншою особою.

 

Це ж саме положення можна знайти і в ст. 1285 Цивільного кодексу України, згідно якого якщо у складі спадщини є майно, яке потребує утримання, догляду, вчинення інших фактичних чи юридичних дій для підтримання його в належному стані, нотаріус, а в населених пунктах, де немає нотаріуса, – відповідний орган місцевого самоврядування, у разі відсутності спадкоємців або виконавця заповіту укладають договір на управління спадщиною з іншою особою.

 

Тобто, якщо в складі спадкового майна є корпоративні права, то під час відкриття спадщини, призначається управлінець корпоративних прав. Таким управлінцем може бути:

 

1) один із спадкоємців, якому видається свідоцтво про призначення його управлінцем корпоративних прав;

 

2) третя особа, з якою укладається договір на управління спадщиною. Тут варто наголосити, що питання з укладенням договору на управління спадщиною законодавчо неврегульований і не всі нотаріуси готові братися за посвідчення такого договору.

 

І коли клієнт прийшов вже з свідоцтвом про управління корпоративними правами, ми зраділи, що отримали джекпот. Проте складнощі тільки починались, адже такий управлінець не може прийти в банк чи податкову і отримати електронний цифровий підпис. Потрібно обрати нового директора та включити його до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

 

В одній із статей, які ми знайшли на просторах інтернету, вказувалось, що такий управлінець складає нотаріальну заяву і вступає до товариства як учасник, а далі – проводить загальні збори учасників та призначає директора. На практиці – місія нездійсненна, адже, ані держреєстратор, ані приватні нотаріуси, які мають повноваження в сфері держреєстрації, відверто не розуміють правових підстав такого включення і вони мають рацію. Так, якщо аналізувати Закон України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю», особа може стати учасником з наступних підстав:

 

1) набуття частки в статутному капіталі згідно Договору купівлі-продажу частки в статутному капіталі на підставі Акту приймання-передачі частки в СК;

 

2) набуття частки в статутному капіталі у спадщину на підставі Свідоцтва про право на спадщину;

 

3) набуття частки в статутному капіталі згідно Договору дарування або в статутному капіталі на підставі Акту приймання-передачі частки в СК;

 

4) через внесення додаткових вкладів на підставі договору про внесення додаткових вкладів.

 

Інших підстав для вступу до Товариства не передбачено чинним законодавством. Тим часом, такий управлінець отримує право управління корпоративними правами на підставі свідоцтва, а отже може виступати на загальних зборах учасників від імені померлого.

 

Тож, після отримання свідоцтва на управління майном потрібно:

 

1) скликати загальні збори учасників та прийняти рішення про зміну директора, викласти результати в паперовому вигляді з нотаріальним засвідченням підписів учасників. При цьому, замість померлого учасника на загальних зборах виступає управитель спадковим майном на підставі свідоцтва про управління майном.

 

2) державна реєстрація нового директора в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з подальшим отриманням електронно-цифрового підпису.

 

ВИСНОВОК:

 

Підсумовуючи викладене, зазначимо, що в даному питанні дуже багато прогалин, які не передбачив законодавець, проте надамо наш практичний алгоритм дій, якщо трапилась така ситуація:

 

КРОК 1. Звертаємось до нотаріуса, який відкрив спадкову справу та отримуємо свідоцтво на управління спадковим майном.

 

КРОК 2. Скликаємо загальні збори учасників товариства з метою призначення директора ТОВ, викладаємо результати зборів у формі рішення або протоколу, підписи засвідчуємо нотаріально.

 

КРОК 3. Вносимо зміни до ЄДР на підставі результатів Загальних зборів учасників.

 

Автор

Базик Марина Володимирівна

Previous Project
Next Project